Envy: black and white

Friends, today I would like to continue the theme begun in the previous post, where I tried to explain the origin of religious fanaticism on the basis of envy of the backward peoples to the civilized ones. This kind of envy can be called a black one, passed into hatred. In science this feeling is called "ressentiment". However, I think that besides this type of envy can be other - white envy, which is as black can be not only personal, but also social, and lead to completely different results. Take, for comparison of the post-war South Korea and the modern so-called Islamic State. In both cases we have a backward and war-ravaged economy and a passionate population. Only in the case of South Korea, this passionarity bearing the character of white envy to a civilized way of life, has led to an active creative massive work to achieve a European standard of living, and in the second, this passionarity, turned into a black envy and hatred of "decadent West" was embodied in the fanatical sermons and terrorist acts.
Thus we can say that envy is not necessarily a bad feeling - in its white modality it may stimulate productive activity. Moreover, I think that white envy is a prerequisite for such activities. That is my opinion, your freelance social psychologist, AN))

Зависть: черная и белая 
Друзья, сегодня я хотел бы продолжить тему, начатую в предыдущем посте, где я попытался объяснить возникновение религиозного фанатизма из зависти отсталых народов к народам цивилизованным. Эту зависть можно назвать черной завистью, переходящей в ненависть. В науке такое чувство называется ресентиментом. Однако я полагаю, что помимо этого типа зависти возможна и другая белая зависть, которая как и черная может носить не только личный, но и общественный характер и вести при этом к совершенной другим результатам. Возьмем для сравнения послевоенную Южную Корею и современное так называемое Исламское Государство. В обеих случаях мы имеем отсталую и разрушенную войной экономику и пассионарное население. Только в случае Южной Кореи эта пассионарность носящая характер белой зависти к цивилизованному образу жизни привела к активной созидательной массовой работе по достижению европейского уровня жизни, а во втором эта пассионарность, превратившаяся в черную зависть и ненависть к "загнивающему Западу" воплотилась в фанатичных проповедях и террористических актах.
Таким образом можно констатировать, что зависть не обязательно является плохим чувством, в своей белой модальности оно может побуждать к продуктивной деятельности. Более того, я полагаю, что белая зависть является необходимым условием такой деятельности. Таково мое мнение, ваш внештатный социальный психолог, АН ))

No comments:

Post a Comment